12. Sneeuw, bergen, vlees?

3 april 2019 - Takayama, Japan

Na een lange en goede nachtrust kon ik er weer vol tegenaan en dit is ook wel nodig. Er staat veel op de planning vandaag namelijk; de ochtendmarkt van Takayama, een wandeling door de bergen, Shirakawago (een historisch dorp) en misschien wel mijn lekkerste maaltijd ooit.

Eerst de ochtendmarkt. De ochtendmarkt viel een klein beetje tegen omdat het niet heel groot was. Veel habbekratsjes en een paar tentjes die streetfood verkochten. Een tentje viel mij op omdat het enorm lekker rook en uit zag. Het gerechtje heet takoyaki en is eigenlijk een grotere versie van een poffertje. In het poffertje zit nog een paar stukjes inktvis en gepekelde gember. Bovenop de poffertjes zit een dikke zoete sojasaus, mayonaise en zeewier. Het smaakte oke, ze waren niet helemaal vers maar zeker een poging waard als je het durft.

Takayama Market

Na de ochtendmarkt besloten we een tripje door de bergen te maken en het was prachtig. De sneeuw zorgde voor leuke taferelen en dat maakte de wandeling alleen maar leuker.

Takayama wandeltochtTakayama wandeltocht 2Takayama wandeltocht 3Takayama wandeltocht 4

Takayama wandeltocht 5

Na de wandeling hadden we een kleine stop bij een lokaal restaurant om wat op te warmen. Om alvast een voorproefje te hebben op vanavond  besloot ik ramen te bestellen met Hida vlees. Het vlees was een beetje taai, maar dat kwam omdat het te lang in de soep lag. Alsnog, erg smakelijk!

Takayama ramen

Na de snelle lunch moesten we meteen door, want er staat een bus op ons te wachten. De bus gaat ons richting Shirakawago brengen, een drop tussen de bergen met historische huizen. Eerst vond ik de sneeuw maar niks, maar ik moet zeggen de sneeuw maakte het plaatje compleet. Geniet van de volgende foto’s, want voor mij waren dit de momenten waarom ik naar Japan ben gereisd.

ShirakawagoShirakawago 2Shirakawago 3Shirakawago 4Shirakawago 5Shirakawago 6Shirakawago 7Shirakawago 8Shirakawago 9Shirakawago 10Shirakawago 11Shirakawago 12Shirakawago 13Shirakawago 14Shirakawago 15Shirakawago 16

Shirakawago 17

Na een onvergetelijke ervaring gingen we bekaf terug richting Takayama. Maar er stond nog iets speciaals op mij te wachten. Ik had een reservering staan bij een restaurant die A5 Wagyu klaarmaakt. Wagyu is een soort vlees in Japan wat erg mals is. Het begint bij A1 en gaat tot A5, het beste. Slechts 0,1% van alle koeien die als Wagyu worden gekwalificeerd wordt geclassificieerd tot A5 Wagyu. Een bijzonder stuk vlees, met een bijzondere prijs. Ik heb de sirloin besteld en dit kostte mij ongeveer €120. Een hoog prijskaartje, maar daar tegenover staat een onvergetelijke ervaring. Het vlees smolt als boter in je mond en je moet jezelf echt beheersen om rustig te eten en er van te genieten. Ik raad het iedereen aan om dit minstens een keer te proberen. Het valt bijna niet te beschrijven, maar ik kan alleen maar zeggen dat je geen tanden nodig heb om dit te eten.

Hida A5 WagyuHida A5 Wagyu 2Hida A5 Wagyu 3Hida A5 Wagyu 4Hida A5 Wagyu 5