19. Matsumoto, het geliefde toevluchtsoord

10 april 2019 - Nagano, Japan

Tijdens mijn tweede dag in Nagano merkte ik echt dat niet helemaal fit ben. De kou heeft mij geen goed gedaan en ik heb een klein griepje te pakken. Ik besloot het maar rustig aan te doen en niet al te vroeg op te staan. Rond 11.00 ging ik naar het station toe om mijn trein te pakken richting Matsumoto. Op het station in Nagano zie je nog maar eens hoe trots de lokale bevolking is.

Nagano Olympische Spelen 1998

De treinrit zelf duurt maar 50 minuten en je gaat recht door de bergen heen. Probeer bij het raam te zitten, want je kunt leuke foto’s maken van het landschap!

Eenmaal in Matsumoto merkte ik al dat veel toeristen naar deze stad toekomen voor 1 ding, Matsumoto jo, het kasteel. Het kasteel is 1 van de oudste in Japan en is in het verleden niet in de brand gevlogen, in tegenstelling tot vele andere kastelen in Japan. Daarnaast wordt Matsumoto jo ook wel ‘het Kraaienkasteel’ genoemd vanwege de zwarte kleuren van de buitenmuren. Naar mijn mening het fraaiste uitziende kasteel wat ik tot nu toe heb gezien!

Matsumoto CastleMatsumoto Castle 2Matsumoto Castle 3Matsumoto Castle 4

Matsumoto Castle 5

Je hebt ook de optie om het kasteel te betreden. Kijk wel ooit voor de ongewone trappen, sommige tredes zijn wel 50 tot 60 centimeter hoog (!). En om het nog leuker te maken moet je zes van zulke trappen op, voordat je de top hebt bereikt. Gelukkig wordt je wel beloond voor je inspanning, want je krijgt veel te zien. Je ziet hoe het kasteel is opgebouwd en welke wapens er zijn gebruikt tijdens de vele aanvallen op het kasteel. Er zijn vele tactische punten die men vroeger heeft gebruikt tijdens de verdedigingen. Zo waren er kleine gaten in de muur die net groot genoeg zijn om een steen naar beneden te gooien. Ook waren er speciale ramen met gaten die net groot genoeg waren om met een geweer er doorheen te steken.

Matsumoto Castle 6Matsumoto Castle 7Matsumoto Castle 8

Matsumoto Castle 9

Op de zesde verdieping, 22 meter hoog, vind je de oude oorlogskamer. Hier werd er militair overleg gehouden als het kasteel werd aangevallen. Ook vind je een leuke shrine voor een speciale vrouw als je naar boven kijkt. In 1618 kreeg een dienaar een visioen van een beeldschone vrouw die hem het volgende zei: ‘’Als de heer van het kasteel mij 500kg rijst geeft op de 26ste nacht van iedere maand, bescherm ik het kasteel van vuur en vijand’’. Terwijl zij dit verteld, gaf de beeldschone vrouw de dienaar ook een grote tas. Men gelooft op de dag van vandaag dat de tas vergoddelijkt is en dat daarom Matsumoto jo het oudste kasteel van Japan is.

Matsumoto Castle 10

Omdat ik na het bezoek van het kasteel mij steeds slechter begon te voelen, besloot ik vroeg terug te keren naar het hostel in Nagano en daar voor de rest van de dag uit te rusten. Als afsluiter heb ik nog een paar foto’s van het kasteel van dichtbij.

Matsumoto Castle 11Matsumoto Castle 12

Terwijl ik aan het uitrusten was in het hostel heb ik besloten dat ik genoeg heb gehad van de kou en dat ik daarom naar het zuiden ga reizen. Ik ga twee dagen doorbrengen in Fukuoka en nog een aantal dagen in omstreken. Daar zijn de temperaturen een stuk aangenamer. Ik kan niet wachten!

1. Je ma:
    10 april 2019
    Mooi tijd in het zuiden van Japan😍